Potatisekonomin av John Huntington måndag 5 dec kl 18. Livesändning.

Utifrån sin stora samling av stämplar från olika myndigheter berättar John Huntington en historia om pengar, makt och byråkrati medan han genomför ett antal handlingar och rörelser där stämplande lyfts fram som en kraftfull performativ akt.

Performance på Zoom är ett nyskapande konstprojekt där konstnärer och konstnärsgrupper erbjuder konstföreningar att ta del av livesänd digital performancekonst. Performance på Zoom har producerats av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar. Det finansieras med stöd från Kulturrådet och genomförs i samarbete med studieförbundet Sensus.

Om John Huntington

John Huntington är konstnär och verkar i en konceptuell tradition uttryckt genom performance, skulptur, text och installationer. Med olika former av interventioner och påståenden ifrågasätts förgivettagna överenskommelser om vardagsliv, arbetsmiljöer, offentliga institutioner och politiska rum. I sina olika projekt undersöker John gränslandet mellan vardag och konst, mellan individ och institution, mellan medborgare och samhälle. I sitt konstnärskap verkar han ofta i långa samarbetsprojekt, det senaste decenniet främst i de båda projekten Kanslibyrån (tillsammans med Per-Arne Sträng) & Frihetsförmedlingen (tillsammans med Lars Noväng) där den röda tråden har varit utforskandet av rituella aspekter av vår dagliga tillvaro.

”Det senaste året har jag börjat samla på stämplar. Stämplar som använts av olika verksamheter, myndigheter, företag och privatpersoner. Dessa verktyg som nu ingår i min samling har varit flitigt använda, de är nötta och slitna, ibland faller ord bort. De har både bokstavligt och bildligt gjort avtryck i historien. Stämplarna säger något om vårt gemensamma förflutna – De berättar om ett folkhemsbygge, om hur byråkrati och demokrati har gått armkrok genom 1900-talet, om statsapparatur och samförståndsanda.”

Anmälan

Välkommen med din anmälan till margareta.battisti@alingsas.se så får du en länk på din mejl till livesändningen med John.